Het Europese aanhoudingsbevel

21 september 2003

Essentie :
een EU-lidstaat vraagt de uitlevering (het aanhoudingsmandaat wordt uitgeschreven door het openbaar ministerie) van een onderdaan aan een andere EU-lidstaat. Die staat moet daarop ingaan. Er bestaat geen politieke en nog nauwelijks een rechterlijke toetsing. De uitleverende staat moet vertrouwen op het rechtssysteem van de om uitlevering vragende staat.

Het concept leefde bij de Europese Commissie al lang. Na 11 september was de tijd rijp om het aanhoudingsbevel door te drukken… De Belgische regering wil het reeds op 1/1/2003 implementeren. Belangrijk is dat er geen sanctie bestaat wanneer een staat niet implementeert.

Bedenkingen :
Het aanhoudingsbevel is een kaderbesluit. Of men via een kaderbesluit verdragen (die per definitie van een hogere rechtsorde zijn) kan wijzigen of afschaffen, lijkt in principe onmogelijk. Toch wordt van dit gevaarlijke, van democratische controle verstoken beslissingsmechanisme (ingevoerd door het Verdrag van Amsterdam) gebruik gemaakt om uitleveringsverdragen af te schaffen.

Een sluikse besluitvorming dreigt, omdat weinig parlementairen deze zaak volgen of er de impact van inschatten. In die omstandigheden zou de regering het Europese aanhoudingsbevel wel eens onverwacht snel en quasi onopgemerkt kunnen doordrukken.

Essentieel is dat men het non-discriminatiebeginsel laat vallen. Dat was nog wel opgenomen in het Europees terrorismeverdrag. In het kaderbesluit over het Europese aanhoudingsbevel dus niet meer.

De politieke exceptie verdwijnt volledig :
De dubbele incriminatie wordt afgevoerd. Voor een lijst van 34 misdrijven is de dubbele strafbaarstelling niet meer nodig. Aangezien in verschillende staten zelfs "sympathiseren met" een bepaalde beweging een delict is, wordt hier de deur opengezet voor volstrekte willekeur en puur politieke vervolging. De actualiteit heeft dat overigens aangetoond: er is een tendens om vreedzame protestbewegingen te criminaliseren (antiglobalisten onder terrorisme of georganiseerde criminaliteit schuiven).

Het specialiteitsbeginsel (de uitgeleverde persoon moet worden vervolgd en berecht om het misdrijf waarvoor de uitlevering werd gevraagd) wordt volledig uitgehold. Een staat kan bij de uitlevering immers afstand doen van het specialiteitsbeginsel en bovendien kan de rechterlijke overheid van de uitlevering vragende staat toestemming geven om een bredere vervolging in te stellen dan die waarvoor de uitlevering was gevraagd.

België moet zeker de garanties opgenomen in de preambule tot een weigeringsgrond maken voor de rechter die over de uitlevering beslist. Beter nog zou zijn mocht het Belgische Parlement boudweg neen zeggen tegen het kaderbesluit op het Europese aanhoudingsbevel. Er is geen sanctie voorzien wanneer een lidstaat het besluit niet ratificeert…

Deel dit artikel

   

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.