Recht op recht in de gesloten centra

22 december 2008

Een hoop NGO’s die regelmatig bezoeken brengen in gesloten centra (waaronder oa Vluchtelingenwerk Vlaanderen, Jesuit Refugee Service en CIRE) maakten een nieuw rapport over de toestand in gesloten centra voor vreemdelingen. Zoals de titel voorspelt, gaat het rapport specifiek over (het gebrek aan) rechtsbijstand in de gesloten centra. Ze baseerden zich hiervoor op gesprekken met vreemdelingen in de centra, advocaten, vertegenwoordigers van balies, personeel van de gesloten centra en de klachtencommissies.

Uit het weinige cijfermateriaal dat ter beschikking is, blijkt dat in 2007 van slechts 16% van de vastgehouden personen de detentie aan een rechter werd voorgelegd. Een bijzonder laag cijfer dus. Dit laat op zich al vermoeden dat er één en ander mank loopt. Hieronder vind je een heel beknopt overzicht van de belangrijkste pijnpunten. Wie interesse heeft in vreemdelingenrecht, raad ik van harte aan het hele rapport te lezen. Het is heel vlot geschreven en geïllustreerd met tal van voorbeelden. Je vindt het op http://www.vluchtelingenwerk.be/bestanden/recht-op-recht.pdf.

Nood aan automatische aanstelling van een advocaat en juridische eerstelijnspermanentie in de gesloten centra
In principe voorziet de Belgische wetgever gratis juridische eerstelijnsbijstand voor iedereen. In de gesloten centra wordt geen eerstelijnsbijstand georganiseerd. Ook de aanstelling van een advocaat gebeurt niet automatisch wanneer een vreemdeling het centrum binnenkomt.

De eerste informatie aan de vreemdeling moet beter
Vele vreemdelingen die het centrum binnenkomen, zijn niet op de hoogte van hun rechten. Ze weten bijvoorbeeld niet dat ze recht hebben op gratis rechtsbijstand. Er bestaat hierover een brochure, maar deze komt niet altijd bij de gedetineerden terecht, of wordt niet altijd begrepen. Het INAD-centrum geeft enkel uitleg over kosteloze rechtsbijstand aan wie erom vraagt. Centrum 127 en 127 bis doen nog beter: zij selecteren zelf en stellen geen advocaat voor aan vreemdelingen die ‘gemakkelijk verwijderbaar’ zijn.

Communicatie tussen de sociale dienst van het gesloten centrum en de advocaat
De communicatie tussen de sociale diensten van de centra en advocaten moet beter. Zo bijvoorbeeld worden advocaten nooit door de sociale dienst op de hoogte gebracht van een nakende uitwijzing van hun cliënt.

Vorming van advocaten
Vele advocaten kennen weinig of geen vreemdelingenrecht. Dit ligt onder meer aan het vormingsaanbod, dat varieert naar gelang van de balie. Zeker in de balies van arrondissementen waarin zich een gesloten centrum bevindt, moet dit dringend veranderen.

Procedure voor het indienen van een verzoek tot invrijheidsstelling bij de raadkamer hervormen
Rechtelijke controle van de vasthouding zou automatisch moeten gebeuren. Deze moet zich niet beperken tot de wettigheid; ook de opportuniteit moet getoetst worden. Bovendien zou het beroep de uitwijzing moeten opschorten.

Deel dit artikel

   

Tags:

ARCHIEF

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.