Twee nieuwe KMS-publicaties: media en beeldvorming

05 april 2006

Media oefenen een belangrijke invloed uit op de beeldvorming over allochtonen. Ze kunnen bestaande vooroordelen en stereotypen bevestigen maar ook ontkrachten. Journalisten en redacties zijn echter kinderen van hun tijd. Stereotypen over vreemdelingen en asielzoekers kruipen vaak onbewust in de pen en in het beeld. Vanuit de overtuiging dat mensen met een redactionele verantwoordelijkheid bereid zijn om hieromtrent hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen, heeft Kerkwerk Multicultureel Samenleven (KMS) een veldonderzoek opgezet. 70 christelijke en kerkelijke week- en maandbladen werden in 2005 doorgelicht op de beeldvorming over etnisch culturele minderheden.

Twee publicaties vloeien voort uit dit onderzoeksproject:

Het eindrapport 'Beeldvorming over etnisch culturele minderheden - Christelijke tijdschriften doorgelicht' geeft een volledig inzicht in de theorie achter en de praktij van dit onderzoek.

Voor de (lokale) medewerkers van tijdschriften, parochiebladen en ledentijdschriften is er de brochure 'Media als middel tot racismebestrijding: Hoe maak ik zelf het verschil?'. Met concrete aanbevelingen wordt aan artikelschrijvers en redacties aangetoond hoe ze hun berichtgeving over etnisch culturele minderheden kunnen analyseren en bijsturen.

Beide publicaties kosten 5 (exclusief verzendingskost) en kunnen besteld worden via bestellingen@kms.be of op het nummer 02/502.11.28.

Deel dit artikel

   

Tags:

ARCHIEF

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.