Vingerafdrukherkenning in mobiele apps: privacy says no

27 november 2014

ING België heeft woensdag de mogelijkheid gelanceerd voor zijn cliënten om vingerafdrukherkenning te gebruiken om toegang te krijgen tot mobiel bankieren. De bank-verzekeraar gaat er prat op de eerste bank in België te zijn die biometrie introduceert in een applicatie voor mobiel bankieren.

'In september 2014 voorspelde het Amerikaanse magazine InformationWeek nog dat biometrie – de herkenning van bijvoorbeeld vingerafdrukken, stem, netvlies of iris – tegen 2016 volledig ingeburgerd zal zijn. En met de doorbraak van biometrie zal, volgens InformationWeek, het aantal mobiele betalingen spectaculair stijgen', aldus ING in een persbericht. 

'Onze bank kijkt naar maatschappelijke trends, luistert naar wat cliënten willen en pikt snel nieuwe technologieën op', zegt Lieven Haesaert, General Manager Direct Channels ING België, vandaag tijdens een persontmoeting in samenwerking met onafhankelijk futuroloog Ian Pearson (UK).

De nieuwe functionaliteit zou sneller, vloeiender en minstens even veilig zijn als de klassieke identificatiecodes. In een eerste fase is ze enkel beschikbaar voor cliënten van ING die beschikken over een bepaalde smartphone van het merk Apple (iPhone 5S, iPhone 6 en iPhone 6 Plus).

Willen we dit wel?

In 2013 werd een proefproject gehouden in de Genste scholengemeenschap Artevelde waarbij studenten bij het binnen- en buitengaan van de school zich dienden te registreren aan de hand van hun vingerafdruk. De vraag die we ons daarbij stellen is waartoe dit zal leiden en welk nut het heeft. Mensen van jongsaf onderwerpen aan controlemaatregelen werkt desensibiliserend en maakt hen ontvankelijker hiervoor. Bovendien worden de voordelen van biometrie uitvergroot zonder dat er vragen worden gesteld bij de wenselijkheid of het effect ervan op onze grondrechten. Daarom stond deze manier van controle op de shortlist voor de Big Brother Awards 2013.

Ook de privacycommissie sprak zich uit over deze manier van identificatie. Zij waarschuwde voor het desensibiliserend effect, ten aanzien van het publiek, dewelke een veralgemeend gebruik van biometrische systemen ongetwijfeld tot gevolg zou hebben. “Biometrie is een krachtig authenticatiemiddel en om het vooropgestelde doel te bereiken zou het alleen gebruikt mogen worden bij gebrek aan enig ander middel en niet omdat het zo gemakkelijk en praktisch is of omdat het ‘modern’ staat”.

Bij ING lijkt het nu net puur om het moderne snufje te gaan:

'Bij ING volgen we nieuwe technologieën op de voet omdat zij ons toelaten om de kloof te dichten tussen de verwachtingen van cliënten en de ervaring die wij hen als bank kunnen bieden', besluit Haesaert.

De vraag is dus maar of cliënten echt die privacy-onvriendelijke verwachting koesteren, of dat die door dergelijke onnodige snufjes wordt opgelegd van hogerhand.

Deel dit artikel

   

Tags:

Bron:

DE STANDAARD

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.