Advies van de Privacycommissie over het voorontwerp van de nieuwe GAS-wet

28 februari 2013

De minister van Binnenlandse zaken (Joëlle Milquet) diende op 17 december 2012 een adviesaanvraag in bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (hierna “Privacycommissie”) betreffende een nieuw voorstel tot wijziging van de GAS-wetgeving. Het advies handelt over het voorontwerp van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sanctie met het oog op de bestrijding van de overlast (hierna “het voorontwerp”). Aangezien er in een later stadium nog elementen kunnen worden toegevoegd aan het voorontwerp, handelt het advies over deze tekst zoals die was op 17 december 2012.

De Privacycommissie brengt een gunstig advies uit over dit voorontwerp, aangezien dit een verbetering met zich meebrengt ten opzichte van de huidige situatie, maar enkel en alleen indien men volgende aandachtspunten aanpakt:

  • De Privacycommissie vindt het positief dat het “register van gemeentelijke administratieve sancties” in de regelgeving wordt ingebed en dat er duidelijk wordt aangeduid dat de gemeente ter zake verantwoordelijke wordt voor de verwerking. Er is echter geen specifieke regeling voor wat betreft de gevallen waarin er één register wordt aangelegd voor meerdere gemeenten.
  • Als er één register voor meerdere gemeenten wordt aangelegd, moet de toegang tot dit register georganiseerd en gewaarborgd worden. Is “herhaling” van een inbreuk enkel van toepassing op het grondgebied van dezelfde gemeente waar deze feiten werden gepleegd, of ook in de andere gemeenten van datzelfde register? Nemen deze gemeenten éénzelfde gemeenschappelijk politiereglement aan?
  • Het “tijdelijk plaatsverbod moet beter worden geregeld en dan vooral de gegevensverwerkingen die in dit kader zullen plaatsvinden. De Privacycommissie stelt echter de vraag of het niet beter is om dit plaatsverbod in een (aparte) wet op te nemen, zodat er een uniforme regeling geldt. Anders kunnen personen die overlast veroorzaken zich gewoon verplaatsen van gemeente A naar gemeente B om daar opnieuw gelijkaardige feiten te plegen.
  • De Privacycommissie adviseert om in het voorontwerp de informatie op te nemen die een verantwoordelijke voor de verwerking aan een betrokkene dient te verlenen (informatieplicht). Om het recht op toegang en verbetering in hoofde van de betrokkenen te kunnen garanderen, is het van belang om in het voorontwerp eveneens naar deze rechten te verwijzen.
  • De Privacycommissie wijst op het belang van het nemen van voldoende veiligheidsmaatregelen door de gemeenten, zeker omdat het hier “gerechtelijke” gegevens betreft. Ze verwijst naar de door haar opgestelde veiligheidsnormen welke toepasbaar dienen te zijn op een verwerking van persoonsgegevens.
  • De Privacycommissie dringt er op aan om de mogelijkheden van de onderzoeksbevoegdheid van de sanctionerende ambtenaar duidelijker te omschrijven. Kan deze derden (zoals politiediensten) in zijn onderzoek betrekken? Krijgt hij/zij toegang tot bepaalde overheidsdatabanken? De Privacycommissie adviseert om in het voorontwerp een bepaling op te nemen dat een machtiging moet worden bekomen bij de bevoegde instanties voor toegang tot het Rijksregister en de Dienst inschrijving voertuigen.
  • De twee paragrafen van artikel 29 van het voorontwerp moeten beter op elkaar worden afgestemd. De eerste paragraaf stelt dat de sanctionerend ambtenaar een kopie van een proces-verbaal kan overmaken (waarin de naam van de overtreder in vermeld wordt) aan elke partij die hierbij een rechtmatig belang heeft (bijvoorbeeld een persoon die schade heeft geleden). De tweede paragraaf stelt dat de identiteit van de overtreder niet mag meegedeeld worden aan het slachtoffer. De Privacycommissie ziet echter geen groot verschil tussen “een slachtoffer” en “een persoon die schade heeft geleden”.
  • Tot slot stelt de Privacycommissie zich vragen bij de verhouding tussen GAS en de NERO-projecten. Deze projecten moeten een antwoord bieden op de problemen met minderjarigen jonger dan 16 jaar die niet onder de actuele GAS-regeling vallen. Doordat de leeftijd voor het opleggen van GAS wordt verlaagd tot 14 jaar, lijkt in het licht van het gelijkheidsbeginsel ter zake een grondige reflectie aangewezen.

Deel dit artikel

   

Tags:

GAS

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.