Facebook in nauwe schoentjes. Wat denkt de Liga voor Mensenrechten?
17 april 2018
Facebook en haar mea culpa
Het bedrijf Facebook is de laatste weken niet uit het nieuws te bannen. Deze keer echter niet met uit de pan swingende beursresultaten. Een klokkenluider, Christopher Wylie, bracht aan het licht dat Facebookgegevens werden gebruikt door een ander bedrijf, Cambridge Analytica, om de uitkomst van de Brexit-stemming te beïnvloeden in het Verenigd Koninkrijk. De laatste presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten zouden ook door de online strategieën van dit bedrijf beïnvloed zijn ten voordele van de campagne van Donald Trump.
We zijn terecht verontwaardigd met z’n allen. Stemmen hoort een vrije keuze te zijn, kiezers overtuigen voor deze of gene keuze kan, maar manipuleren kan niet!
Maar wat gebeurde er nu precies? Facebook voorzag het bedrijf Cambridge Analytica van een massale hoeveelheid data, zogenaamde metadata. Dit wil zeggen geen volledige profielen van mensen met naam en toenaam maar wel ‘likes’, interesses voor bepaalde reclameboodschappen, sociale acties die mensen delen, enz. Waarom? Op basis van deze informatie kan een bedrijf als Cambridge Analytica bestuderen voor welk soort boodschappen mensen gevoelig zijn en dit gebruiken om gerichte boodschappen de wereld in te sturen om dit publiek te overtuigen voor een bepaald product, een bepaalde keuze in een referendum, enz. Om je een idee te geven: de analyse van 150 ‘likes’ kan jouw gedrag beter voorspellen dan een familielid dat zou kunnen. De data die Cambridge Analytica ter beschikking had besloeg data van 87 miljoen accounts, een goudmijn dus. Deze praktijk wordt ook wel ‘datamining’ genoemd, het graven naar en gebruiken van data. Onze data zijn voor bedrijven als Cambridge Analytica de belangrijkste ‘grondstof’.
Niet alleen bedrijven gebruiken deze informatie om hun product aan de man of vrouw te brengen, ook (toekomstige) politici en overheden om hun idee te verkopen. Daarbij komt dat de Facebooks en Googles van deze wereld hun product (jij dus!) zonder onderscheid verkopen, bijvoorbeeld ook aan inlichtingendiensten en dergelijke meer. Om het met een gestolen zin samen te vatten: ‘Big Brother meets Big Data’. Een echte Big Brother samenleving is vandaag al mogelijk, elke stap die we zetten kan gemonitord worden.
DUS: #deletefacebook?
Moeten we dus met z’n allen Facebook verlaten? Dat mag je natuurlijk zeker doen. Maar het is niet waar wij op dit moment toe oproepen. Voor velen van ons is Facebook sterk verwoven met ons dagdagelijks leven. Via Facebook kan je je ook actief informeren en engageren, over de activiteiten van je vrienden en standpunten van organisaties zoals de Liga. Maar Facebooks ‘gratis’ dienstverlening is echter geen vrijgeleide om om het even wat te doen met de data die wij door gebruik te maken van Facebooks diensten aanleveren.
Facebook bevindt zich nu in het oog van een mediastorm. Maar wat nadat deze storm gaat liggen? Het herdenken van de ‘relatie met de gebruiker’ (lees: het gebruiken van onze data) gaat jaren in beslag nemen, dixit de CEO van het bedrijf, Mark Zuckerberg. Mmm… Ok, dat willen we misschien nog aannemen, maar Facebook kan wél NU enkele zaken veranderen:
We moeten ons bewust zijn van ons online gedrag en beseffen dat alles ergens geregistreerd wordt. Thuis doe je gordijnen toe, op het internet bestaan er geen gordijnen. Hoewel! Deel dus niet om het even wat online en wanneer je toestemming wordt gevraagd om getrackt te worden of data ter beschikking te stellen, zeg dan nee! Het kenniscentrum mediawijsheid, Mediawijs, bundelde een heleboel informatie. Om te beginnen: ’10 belangrijke privacyinstellingen op Facebook’. Hopelijk moeten ze hierover binnenkort een nieuw artikel schrijven. Mediawijs stelde een heel dossier samen over online privacy. Surf dus zeker verder op hun site als je nog een stapje verder wilt gaan.
Verder moeten we als burgers samen bedrijven én overheden aansporen om ons recht op privacy serieus te nemen. En dit moeten we blijven doen, ook als deze mediastorm weer gaat liggen.
Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.
Reacties
Roger-v.c. DE ZITTER - 7 jaar geleden
Akkoord geen publicatie zonder de uitdrukkelijke toestemming van de burger, consument en particulieren.