Federaal parket blokkeert website

29 april 2009

Chris Hölsken, een notoir pedofielenjager uit Nederland, publiceerde halfweg april op zijn website de namen, adressen en foto’s van Belgische pedofielen. In ons land is het bij wet verboden om de persoonlijke gegevens van burgers.

Chris Hölsken, een notoir pedofielenjager uit Nederland, publiceerde halfweg april op zijn website de namen, adressen en foto’s van Belgische pedofielen. In ons land is het bij wet verboden om de persoonlijke gegevens van burgers die wegens pedofilie veroordeeld zijn publiek te maken. De publicatie zorgde dan ook voor heel wat commotie en leidde uiteindelijk tot het blokkeren van de website.

De site van Nederlander Chris Hölsken kreeg uit bijna alle hoeken de wind van voor. De minister van Justitie, Child Focus, de voorzitter van de privacycommissie, allen waren ze het erover eens dat de site van het internet moest verdwijnen. Door de gegevens van zowel daders als slachtoffers te publiceren, schond de site niet alleen het recht op privacy van de daders maar ook dat van de slachtoffers. Child Focus benadrukte dat de site ook een groot risico inhoudt. Door het publiceren van dergelijke gegevens wordt de reïntegratie van daders sterk gehypothekeerd. Zonder een toekomstperspectief is de kans op hervallen bij pedofielen veel groter en kan de site zelfs contraproductief werken.

Dat het federaal parket deze website heeft geblokkeerd, zorgt ervoor dat de rechten op privacy van daders en slachtoffers gewaarborgd blijven. De procedure die wordt gevolgd bij inbreuken via het internet zoals bij de website hierboven, is echter niet vrij van kritiek. Wanneer het federaal parket de opdracht geeft om een website te blokkeren, handelt ze zonder tussenkomst van de rechterlijke macht. Om internetcriminaliteit nog beter te kunnen bestrijden, wordt er zelfs overwogen om politieambtenaren nog meer bevoegdheden te geven. Zoals een persbericht van 12/01/2009 op de site van de Liga voor Mensenrechten eerder al aangaf, resulteert dit in een gebrek aan juridische waarborgen. Ook het extern toezicht is op die manier te beperkt.

De Federal Computer Crime Unit gaf in 2008 te kennen dat er nood was aan een efficiënter systeem om websites te blokkeren, zonder dat de rechten en vrijheden van de burgers in gevaar komen. In Nederland wees een onderzoek al uit dat de Nederlandse politie niet de bevoegdheid heeft om zelf te bepalen welke websites geblokkeerd worden. Een tussenkomst van de rechterlijke macht wordt dan ook best geïntegreerd in het plan om een flexibelere en werkbare wetgeving op te stellen.

Deel dit artikel

   

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.