‘Obama, pas spionagewetgeving aan!'

11 december 2013

Het onderscheppen van privégegevens door de NSA dreigt het vertrouwen van het publiek in het internet te schaden. In de Verenigde Staten bundelen acht internetreuzen nu de krachten om Washington te vragen dat het zijn spionagewetgeving aanpast.

“In veel landen is de slinger te ver doorgeslagen in de richting van de overheid, weg van de rechten van het individu.”

Met die boodschap trokken de webmultinationalsAOL,Twitter, Yahoo!, Microsoft, Facebook, Apple, Google en LinkedIn naar de VS-pers. Onder de vorm van een open brief aan president Barack Obama en het Congres plaatsten ze paginagrote advertenties. Ook op de website reformgovernmentsurveillance.com maken ze hun punt. De internetgiganten vragen dat de regering perk en paal stelt aan de interceptiepraktijken en eisen een verbod op de grootschalige inzameling van privégegevens van burgers. Gaat de inlichtingendienst NSA door met haar controversiële werkwijze, dan zal het publiek het internet niet langer vertrouwen en afhaken, zo waarschuwen ze. De onderschepping “ondermijnt de vrijheid die we allen zo koesteren. Het is de hoogste tijd om een en ander te veranderen”, zegt Marissa Mayer, CEO van Yahoo!.

Hervormingen

Uiteraard vloeit de oproep van de hightechbedrijven voort uit de onthullingen van voormalig NSA consultant Edward Snowden. “De revelaties van vorige zomer hebben duidelijk gemaakt dat er dringend behoefte is om de surveillancepraktijken te hervormen”, aldus de brief. “De wereld heeft een globale discussie nodig.” Voor alle duidelijkheid: de CEO’s vragen hervormingen, niet de complete omgooi van het veiligheidsbeleid. Hun oproep geldt voor “burgers die de wetten en de instellingen eerbiedigen”, niet de individuen wier activiteiten het nationaal belang bedreigen of dat potentieel in zich dragen, dus. Ver steken de Yahoo’s van deze wereld hun nek nochtans niet uit. Veeleer freewheelen ze op de oproep die Obama vorige week zelf lanceerde. De president verweet de NSA toen te veel persoonlijke data te collecteren binnen het kader van hun opdracht, de tracering van de internetgegevens van een handvol individuen.

‘Ik heb een erg dubbel gevoel bij de wijze waarop deze reuzen nu plots de vrijheid van het individu verdedigen’

Tot dusver verscholen de bedrijven zich achter de Patriot Act om hun collaboratie goed te praten. Net die verplichting willen ze nu ingeperkt en beter omschreven zien. Critici vinden het appel van de internetbedrijven niet geloofwaardig. Met deze actie proberen ze vooral hun naam te zuiveren, zo heet het. “Samen zijn deze giganten natuurlijk oppermachtig en het is snugger van hen om een coalitie te smeden,” zegt Caroline De Geest, beleidsverantwoordelijke bij de Liga voor Mensenrechten en gespecialiseerd in privacy.

“Blijven zwijgen zou zijn neergekomen op een schuldbekentenis.” Ofschoon daar tot dusver geen bewijs van is opgedoken, vraagt De Geest zich af of er achter de schermen geen “mooie deals” zijn afgesloten tussen de NSA en de bedrijven in kwestie, dan wel of zij onder druk gezet zijn. “Alleszins heb ik een erg dubbel gevoel bij de wijze waarop deze reuzen nu plots de vrijheid van het individu verdedigen. Facebook en Google verstaan daaronder vooral de vrijheid om als individu zoveel mogelijk informatie aan hen toe te vertrouwen. Zei Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, niet eerder al dat privacy een ‘dood concept’ is? Idem dito voor de vrijheid van meningsuiting: heeft Facebook zelf niet al veel content geblokkeerd die het als ongepast beschouwde?” De internetbedrijven zijn machtig, de wereldwijde publieke opinie echter al evenzeer, zegt De Geest. “Het NSA schandaal is niet alleen uitgedijd, het is ook prominent in de media gebleven. Het lijkt er dus op dat de bedrijven de impact op de opinie hebben onderschat.”

Mentaliteitsswitch

Aanwijzingen dat het publiek Google & Co de rug toekeert, zijn er tot nader order niet. “Daar is het nog te vroeg voor,” zegt De Geest. “Al zou het me niet verwonderen als onze eerstkomende Big Brother Awards (de online stembeurt die de Liga jaarlijks organiseert, ook in 2014 weer,ld) een mentaliteitsswitch zouden laten zien.”

Overigens roepen de acht bedrijven op tot internationaal overleg. Volgens De Geest is het vooral cruciaal dat Europa zijn afhankelijkheid van Amerikaanse internetbedrijven reduceert. “Dat kun je met wetgeving, maar veel meer nog met de juiste technologie. Technologie moet je met technologie bestrijden.”

Deel dit artikel

   

Bron:

DE MORGEN

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.