Voorhamme's integratiewil

22 september 2003

Het zijn misschien wel gevleugelde woorden, die van Mimount Bousakla onlangs, "integratie moet van twee kanten komen". Dat dit taalkundig moeilijk kan, enkel een purist die daar over struikelt. Maar niet Bousakla spant deze week de kroon aangaande boude uitspraken in electorale tijden, maar wel haar partijgenoot Robert Voorhamme. "De migrantencultuur staat elke integratie in de weg", aldus Voorhamme.

Enorm veel, en tegelijk bedroevend weinig, zitten in deze woorden vervat. Wie zijn dan wel de migranten; welke is die migrantencultuur; over welk integratiemodel hebben we het; en waarop is die uitspraak gebaseerd? Zoveel onduidelijkheid, onnauwkeurigheid en simplisme dat zo'n woorden eigenlijk hun vermelding niet waard zijn.

En toch sloegen de woorden in. Misschien juist omdat er tegelijk zoveel boodschappen en vooronderstellingen in zitten. Weeral een culpabilisering van migranten (want hun cultuur staat integratie in de weg), of m.a.w.: diegenen aan wie zo vaak de toegang tot bepaalde sectoren van de samenleving ontzegd wordt, hebben er zelf schuld aan. Kijk maar, aldus Voorhamme, naar de gearrangeerde huwelijken. Of naar de ongelijkheid van man en vrouw. Of naar bepaalde religieuze uitingen. Zaken die ofwel tot de persoonlijke levenssfeer behoren, ofwel onderwerp uitmaken van dwingende bepalingen in de Belgische wetgeving. Zo eenvoudig kan het zijn.

Maar de kwestie is tegelijk veel complexer. De eigenlijke betekenis van integratie is het maken van een harmonisch geheel of opnemen in een geheel, terwijl in het gangbare politiek discours integratie veelal assimilatie of aanpassing betekent. Wanneer men, zoals Voorhamme, assimilatie of aanpassing als voorwaarde vooropstelt om te komen tot die opname in een geheel of creatie van een harmonisch geheel, dan komt men tot de onzinnige stelling dat men geïntegreerd moet zijn om geïntegreerd te worden. Wie is nog mee?

Wanneer wordt er een duidelijke onweerlegbare definitie van begrippen als "migrant" of "allochtoon" geformuleerd? En belangrijker, wanneer houdt iemand op migrant of allochtoon te zijn? Daar moeten we het eerst eens over zijn. Zoals anderen reeds geschreven hebben, konden de gekoloniseerde Kongolezen tenminste nog een certificaatje van evolué bemachtigen, maar zoveel geluk hebben onze allochtonen blijkbaar niet.

Waarom dus niet, heren en dames politici, het voorstel tot oprichting van een onafhankelijke onderzoeks- en evaluatiecommissie m.b.t. het antiracisme- en integratiebeleid, uitgaande van de FMDO, ondersteunen? Je kan hier de volledige tekst van het voorstel van de FMDO nalezen in Word-formaat of PDF-formaat. De Liga voor Mensenrechten zal zich alleszins inspannen om de oprichting van zo'n commissie mee te bewerkstelligen. Want enkel degelijk onafhankelijk onderzoek kan enig licht werpen op complexe materies. Met z'n allen eens zijn gedacht zeggen over kwesties die de rechten van zulke grote groepen inwoners betreffen, mag nooit volstaan.

Deel dit artikel

   

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.