Meer festival, minder privacy

01 juli 2014

Festivals die de vinger aan de pols houden, hangen een slim armbandje rond de pols van hun bezoekers. Maar voor wat extra festivalfun wordt je privacy wel heel letterlijk aan banden gelegd.

Meer festival, minder privacy
Het ‘slimme’ bandje met chip, zoals het gebruikt wordt in Werchter. jokko/rock werchter

Na de gezondheidsarmband die nauwlettend ons aantal stappen bijhoudt, onze uren slaap registreert en ons teveel aan calorieën telt, experimenteren meer en meer festivals met ‘slimme festivalbandjes’. Via een chip in zo’n bandje kunnen vanop afstand gegevens worden afgelezen, die al dan niet gekoppeld kunnen worden aan de persoonsgegevens van de festivalganger.

Verschillende buitenlandse festivals gingen al in zee met de chip- technologie van de Belgische fabrikant Playpass. ‘En in eigen land gaat Rock Werchter voor het derde jaar op rij werken met de chipbandjes, ook Graspop gebruikt ze, en vanaf dit jaar de Lokerse Feesten en een voetbalstadion, zegt een fiere David De Wever, zaakvoerder van Playpass. ‘Je kan er aan crowd control mee doen, fraude tegengaan en de beleving van het festival verbeteren.’

Zo kunnen Werchtergangers bijvoorbeeld hun bandje koppelen aan hun Facebookprofiel om hun status up te daten aan een van de achtsharepoints op het festivalterrein. En wie zijn persoonsgegevens koppelt aan de chip in zijn bandje, kan gebruik maken van kortingen en extra’s. Het leverde Rock Werchter vorig jaar 30.000 registraties op.

De bandjes worden ook steeds slimmer. Playpass en enkele festivals experimenteren volop met een digitale portefeuille die je kan opladen op je festivalbandje. ‘Zo’n e-wallet is superhandig, ook tegen diefstal’, aldus De Wever.

Maar voor niks gaat de zon niet op en al zeker niet op de wei van Werchter: wie zijn gegevens prijsgeeft, stemt stilzwijgend in met de privacyverklaring van organisator Live Nation Festivals, waardoor ook festivalpartners zoals Humo, Lipton en Peugeot vrij aanspraak kunnen maken op je persoonlijke data. De informatie die uit zo’n armband te persen valt, is immers felbegeerd datavoer. Het combineren van persoonlijke informatie, consumptiepatronen en locatiedata is zowat de natte droom van elke marketeer. ‘Nu loopt het nog niet zo’n vaart,’ zegt De Wever, ‘maar in de toekomst is het niet denkbeeldig dat al die gegevens gebundeld kunnen worden tot waardevolle gebruikersprofielen.’

‘Het grote publiek verkiest extra festivalplezier boven bekommernissen om zijn privacy’, zegt Caroline De Geest van de Liga voor Mensenrechten. ‘Maar de mensen moeten voldoende geïnformeerd worden over waar hun gegevens terecht komen en ten allen tijde vrij de keuze kunnen maken. Nu is er sprake van een zekere discriminatie: enkel wie zijn gegevens deelt, komt in aanmerking voor de extra voordelen, waardoor mensen onder druk worden gezet.’

‘Wij zijn kinderen van deze tijd. Onze festivalgangers ook’, reageert Nele Bigaré, van Live Nation. ‘De chip in het bandje is de sleutel tot het festival. Zonder bandje kom je niet binnen, zoals vroeger ook het geval was met het stoffen bandje. Alleen hebben we nu het voordeel dat wij op elk moment weten hoeveel personen in het festivalpark aanwezig zijn en dat we die gegevens kunnen koppelen aan een marketingpakket. We zijn in regel met alle vereisten van de Privacycommissie. Op onze homepage staat aangegeven welk pakket voordelen komt kijken bij registratie en tegen welke voorwaarden. Niks moet, het mag.’

Deel dit artikel

   

Bron:

DE STANDAARD

Reageer

Reacties worden gemodereerd. Onaanvaardbare inhoud wordt niet gepubliceerd.